Zdrowa z kalarepy i ogórka, rzodkiewki, selera

Warto wspomnieć o tym, iż do jednych z najzdrowszych surówek należą te, które są wykonane z kalarepy, ogórka, rzodkiewki oraz selera. Przede wszystkim, warzywne surówki są bogate w liczne witaminy mające cudowny wpływ na nasze samopoczucie i wygląd. Oczywiście, mowa tu o przysmakach przyrządzonych na bazie warzyw pochodzących z własnego ogródka, które nie są uprawiane na sztucznych nawozach i nie są wspomagane chemicznymi odżywkami. Ponadto, tego rodzaju surówki są łatwe i szybkie w wykonaniu, a co najważniejsze tanie, w związku z czym większość osób może je przyrządzać nie tylko od święta, ale i na co dzień.

Przepis na surówkę z kalarepy i ogórka

Składniki:

  • 2 kalarepki,
  • świeży ogórek,
  • pęczek zielonego koperku,
  • 1/2 szklanki śmietany,
  • sól,
  • pieprz.

Sposób przyrządzenia

Po pierwsze, myjemy kalarepę i ogórek, obieramy ze skórki i kroimy w kostkę. Kolejno płuczemy szczypiorek, odsączamy z wody i drobno siekamy. Dodajemy śmietanę i wszystkie składniki dokładnie ze sobą mieszamy. Na końcu pieprzymy, solimy i słodzimy do smaku.

Przepis na surówkę z rzodkiewki

Składniki:

  • rzodkiewka (parę pęczków) lub jedna duża biała rzodkiew,
  • cytryna lub dobry ocet winny,
  • natka koperku,
  • oliwa lub olej albo jogurt lub śmietana,
  • opcjonalnie długi ogórek.

Sposób wykonania

Na początku dokładnie myjemy rzodkiewkę, obieramy ze skóry i szatkujemy. Następnie solimy, pieprzymy oraz skraplamy sokiem z cytryny bądź octem. Całość dokładnie mieszamy i odstawiamy na godzinę. Po upływie tego czasu dodajemy oliwę z oliwek, ewentualnie olej, jogurt bądź śmietanę. Natomiast, kiedy wybieramy wersję z ogórkiem, najpierw trzeba go obrać i zszatkować oraz posolić przed rzodkiewką, a dopiero później postępować jak wyżej wspomniane w przepisie. Wszystkie składniki łączymy ze sobą i na wierzchu surówkę posypujemy koperkiem.

Pomysł na surówkę z selera

Składniki:

  • pół sporego selera,
  • pół średniego jabłka,
  • nieduża garstka rodzynek,
  • 5-6 połówek orzechów włoskich,
  • 2 łyżki majonezu,
  • 3 łyżki jogurtu naturalnego,
  • sól,
  • świeżo mielony pieprz,
  • ewentualnie cukier.

Sposób przyrządzenia

Najpierw myjemy jabłko i seler, obieramy je ze skórki, trzemy na tarce o średnich oczkach. Kolejno wrzucamy rodzynki oraz rozdrobnione orzechy włoskie. Dodajemy majonez oraz jogurt naturalny. Pieprzymy i solimy do smaku. Kiedy preferujemy surówki o słodkim posmaku, możemy dodać odrobinę cukru, zwłaszcza gdy jabłko jest nieco kwaśne.